Welke combinatie van middelen brengt het best de boodschap over op de doelgroep? In de communicatie strategie bepalen we de communicatierouting en de verhouding tussen de verschillende geadviseerde kanalen. Ook de budgetverdeling wordt in samenspraak bepaald. Het doel: het vinden van de sterkste mix met het grootste effect. En dat kan een voor de hand liggende óf een heel verrassende mix zijn…
Soorten marketing communicatie strategieën
Er zijn verschillende communicatie strategieën. Zo is er bijvoorbeeld het communicatiekruispunt met vier communicatie strategieën: informeren, overreden, dialogiseren en formeren. Het is afhankelijk van je publiek en het doel dat je hebt welke strategie je in gaat zetten.
Van strategie naar communicatieconcept
Nu de strategie is bepaald, wordt het tijd het idee om te zetten in een sterk communicatieconcept. Wil je een goed concept maken dan dient deze eenvoudig te zijn. Hiermee wordt bedoeld dat het publiek niet om de boodschap heen kan. Hij moet opvallen en onderscheidend zijn. Een communicatieconcept van dertien in een dozijn heeft een merk niets aan. Om een communicatieconcept goed in de gedachte van je publiek te krijgen, is consistentie in tekst, beeld en vorm van groot belang.
Online marketing strategie: Online zaken doen begint met een plan
Wilde je pakweg vijf jaar geleden een website, dan werd er meteen een webdesigner en een programmeur bijgehaald. Het ontwerp en de techniek waren het startpunt voor online communiceren. Inmiddels weten we wel beter. Het gaat om online business. Geld verdienen met online communicatie. Dat houdt trouwens meer in dan het hebben van een website. Online zaken doen begint met een online marketing strategie met communicatie op verschillende online kanalen. Hoe laten we de verschillende kanalen voor jou werken?
Uitgangspunten voor een goede online marketing strategie
Er moeten keuzen gemaakt worden en prioriteiten worden bepaald. Zo bekijken we in samen met welke doelstellingen en doelgroepen we te maken hebben op het gebied van online communicatie.
Doelstellingen bij inzet kanalen
Online doelen kunnen zijn: Je naamsbekendheid vergroten, nieuwe klanten werven, klantwaarde vergroten of klanten aan je binden. Neem bijvoorbeeld: Meer klanten willen werven, hierbij kun je qua online strategie denken aan het toepassen van de inbound marketing strategie. Maar ga je voor meer omzet per klant, dan is cross-selling via je webshop een goede strategie
Wie zijn mijn (online) doelgroepen?
Ook bepalen we samen wie de (online) doelgroepen zijn. Beslissers én beïnvloeders. Welke doelgroepen krijgen voorrang? Wat wil je bij hen bereiken? En welke online activiteiten zijn hiervoor nodig?
Waarmee ik je kan helpen
Bepalen van doelen
De juiste middelenmix
Uitwerking van strategie
Alles voor een goede online marketing communicatie strategie
Deze en meer vragen komen aan bod bij het bepalen van de uitgangspunten voor een goede online marketing strategie. Ook bekijken we samen wat de online activiteiten jou gaan opleveren. Dit alles werken we uit in een hands-on plan waarmee direct gestart kan worden. Verder adviseer ik over bijvoorbeeld het online vindbaar zijn door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Vrijwel iedere internetgebruiker maakt gebruik van zoekmachines om de gewenste informatie te vinden. Een goede vindbaarheid is daarom essentieel. Ik help je aanvullend op de online strategie, met een trefwoordenonderzoek, analyse van techniek en content en linkbuilding. Daarnaast heb ik een netwerk van online marketing specialisten die onder andere kunnen adviseren over – en concreet kunnen helpen met – Online Advertising, Display Advertising en conversie optimalisatie om zo je online strategie een succes te laten worden.