Social Media bestaat al meerdere decennia. De voortdurende groei en lancering van nieuwe platformen zoals Tic Toc maakt het een speeltuin voor marketeers. Ook in 2020 zal Social Media zich op veel gebieden blijven doorontwikkelen. Er zijn drie belangrijke aandachtspunten.
Meer regelgeving en controles
In 2020 zullen sociale platformen nog meer gereguleerd worden en verder onder een vergrootglas komen te liggen. In 2019 zagen we rechtszaken tegen verschillende grote Tech-reuzen op basis van issues rondom privacygegevens. Rondom de komende herverkiezing van Trump is het meer dan waarschijnlijk dat wij fake nieuwsberichten en meer over Russische hackers en meer zullen terug gaan zien. Sociaal maatschappelijke zorgen rondom de sociale gezondheid van de Z-Generatie en Millenials zullen ook meer op de voorgrond komen. Instagram is een social platform dat hier al heel bewust mee bezig is omdat in landen zoals Canada en Australië het verwijderen van “likes” uit berichten gerechtelijk is afgedwongen. Als gevolg hiervan zullen tech-bedrijven meer dan ooit tevoren worden onderzocht worden op hun sociale en data-driven activiteiten.
Social commerce
In Europa en USA is de integratie van Social Commerce is historisch gezien altijd zeer traag geweest. Het zijn met name de landen in de APAC-zone die hierin voorop lopen. Consumenten in deze regio’s shoppen al in grote getalen via sociale online kanalen. Door merken wordt dit in die landen met name geboost door in influencers in te zetten. Echter platformen zoals Instagram hebben nu ook het fundament gelegd binnen haar platform om deze vorm van commerce ook in Europa en de USA verder te ontwikkelen. Instagram heeft bijvoorbeeld in 2019 functionaliteiten gelanceerd voor bedrijven om online etalages rechtstreeks te creëren in hun eigen Instagram account. Het resultaat is dat hun gebruikers rechtstreeks vanuit een Instagram bericht de mogelijkheid hebben om producten te kopen. De verwachting is dat deze vorm van e-commerce explosief zal verder groeien.
Demografische updates
Sociale platformen zoals Instagram en Snapchat zijn overwegend platformen voor de Z-Generatie en Millenials. De verwachting is dat dit in 2020 niet langer het geval zal zijn. Social media verandert naarmate de leeftijd van gebruikers toeneemt. Instagram-gebruikers zijn inmiddels bijvoorbeeld veel ouder dan mensen vaak denken. De groep van Instagram gebruikers in de leeftijdsrange van 45 – 54 jaar is namelijk groter dan van 13 tot 18 jarigen.